top of page

Algemene Voorwaarden.

ARTIKEL 1. PARTIJEN EN BEGRIPPEN

1. 1.1 Klant: de persoon of personen aan wie Ligatura II – Els Leclercq haar diensten verleent.

1.2 Ligatura II – Els Leclercq: is gevestigd Weertstraat 20, 2880 Bornem-Mariekerke (ondernemingsnummer BE0641.737.449) en levert diensten op het gebied van coaching en persoonlijke ontwikkeling in de vorm van trajecten, trainingen, workshops, retreats, persoonlijke coaching, berichten zoals bijvoorbeeld boeken, blogs, podcasts, video’s, etc. via bijvoorbeeld maar niet uitsluitend social media en haar website(s).

1.3 Opdrachtgever: de persoon of instantie of haar eventuele rechtsopvolger(s), die een opdracht tot levering aan Els Leclercq heeft verstrekt. De opdrachtgever is, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, degene die de overeengekomen prijs dient te betalen voor de geleverde dienstverlening van Els Leclercq. De opdrachtgever (de te factureren entiteit) en de klant (zij die de dienst ervaart) kunnen dezelfde zijn maar dit hoeft niet per definitie zo te zijn.

1.4 Derden: Els Leclercq kan naar eigen inzicht haar diensten (mede) met behulp van door haar ingeschakelde derden leveren. Ze kan naar eigen behoefte de omvang en de samenstelling van haar team wijzigen als zij dit voor een goede uitvoering of continuïteit van haar dienstverlening noodzakelijk acht.

1.5 Opdrachtsom: het totaalbedrag van de opdracht zoals overeengekomen in de getekende opdrachtbevestiging, de bestelling die gedaan is via de website of die genoemd is in de door opdrachtgever voor akkoord verklaarde offerte of gedaan programmavoorstel of overeenkomst voor traject.

 

ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID VAN DEZE ALGEMENE VOORWAARDEN

2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, opdrachten en werkzaamheden die overeengekomen zijn met Els Leclercq.

2.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing als door Els Leclercq voor uitvoering van de opdracht derden betrokken worden.

2.3 Els Leclercq behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden in de toekomst aan te passen of te wijzigen. Nieuwe versies zullen onmiddellijk van kracht zijn zodra deze publiekelijk toegankelijk worden gemaakt via de website van Els Leclercq.

2.4 Als een bepaling of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden vervallen dan blijven de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden wel van toepassing. Partijen zullen in dat geval vervangende bepalingen overeenkomen waarbij zoveel mogelijk van de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling wordt uitgegaan.

 

ARTIKEL 3. AANBIEDINGEN EN VERLENEN VAN DE OPDRACHT

3.1 Alle aanbiedingen van Els Leclercq hebben een geldigheidstermijn van 30 dagen vanaf dagtekening, zijn vrijblijvend en kunnen vormvrij worden herroepen. Els Leclercq is niet aan aanbiedingen gebonden als deze niet binnen 30 dagen vanaf dagtekening van de aanbieding schriftelijk worden aanvaard. Wordt de aanbieding binnen de geldigheidstermijn aanvaard, dan behoudt Els Leclercq zich het recht voor de aanbieding te herroepen binnen vijf werkdagen na ontvangst van de aanvaarding.

3.2 Offertes van Els Leclercq zijn uitsluitend gebaseerd op de informatie die aan opdrachtnemer door een (toekomstige) opdrachtgever is verstrekt. De opdrachtgever zal naar beste vermogen alle informatie die van belang is voor het maken van de offerte en voor het samenstellen en uitvoeren van de opdracht aan Els Leclercq verstrekken. Als deze informatie wanneer dan ook onjuist en/of onvolledig blijkt te zijn geweest dan behoudt Els Leclercq zich het recht voor om de met opdrachtgever overeengekomen opdrachtsom eenzijdig tussentijds aan te passen.

3.3 Een opdracht wordt door opdrachtgever verleend door: a) het schriftelijk en/of per email akkoord geven op een (digitaal) gestuurde offerte of opdrachtbevestiging of overeenkomst. In het geval van een akkoord op een offerte geldt deze daarna ook als opdrachtbevestiging en/of b) het ondertekend retourneren van een overeenkomst, het doen van een bestelling via de website of via andere online (social media) kanalen van Els Leclercq.

3.4 Het ontbreken van een rechtsgeldig ondertekende opdrachtbevestiging, overeenkomst of offerte ontslaat opdrachtgever niet van haar verplichtingen zoals vastgelegd in deze Algemene Voorwaarden en de bepalingen zoals deze door Els Leclercq genoemd zijn in haar offerte of opdrachtbevestiging zodra een aanvang is gemaakt met de levering van de met Els Leclercq overeengekomen dienstverlening.

3.5 Een uit delen samengestelde opdracht verplicht Els Leclercq niet tot het verrichten van een deelopdracht tegen een rekenkundig overeenkomstig gelijk deel van de overeengekomen opdrachtsom. Als deeluitvoering gewenst is zullen daarover aanvullende bindende afspraken worden gemaakt.

 

ARTIKEL 4. TUSSENTIJDSE WIJZIGING VAN DE OPDRACHT

4.1 Als er vanuit de opdrachtgever behoefte ontstaat om tussentijds de opdracht of de uitvoering daarvan te wijzigen dan zal Els Leclercq de beoogde aanpassingen, indien mogelijk, doorvoeren. Eventueel daaruit voortvloeiende kosten die de oorspronkelijke opdrachtsom overstijgen zullen, zonder dat daarvoor een aparte schriftelijke opdracht vereist is, als meerwerk worden gefactureerd aan de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft zich, door het geven van opdracht tot wijziging van de opdracht, op voorhand akkoord verklaard met de extra kosten daarvan.

 

ARTIKEL 5. DUUR EN AFSLUITING VAN DE OPDRACHT

5.1 De duur van de opdracht hangt af van de vorm van coaching of training en wordt zoveel mogelijk tevoren overeengekomen in de opdrachtbevestiging. In de opdrachtbevestiging wordt zo mogelijk een inschatting van de duur van de opdracht en van het aantal te houden sessies en/of bijeenkomsten gegeven.

5.2 Na het verstrijken van de duur van de opdracht kan klant geen aanspraak meer maken op niet of nog niet opgenomen onderdelen van de opdracht zoals overgebleven coaching uren en toegang tot (digitaal) lesmateriaal in welke vorm dan ook.

 

ARTIKEL 6. TUSSENTIJDSE BEËINDIGING VAN DE OPDRACHT

6.1 Beide partijen kunnen de overeenkomst eenzijdig beëindigen, Als één van hen van mening is dat de opdrachtuitvoering niet meer kan plaatshebben in overeenstemming met de opdracht. Een dergelijk besluit moet onderbouwd, schriftelijk en tijdig aan de andere partij worden meegedeeld.

6.2 Als door de opdrachtgever tot voortijdige beëindiging wordt overgegaan om andere redenen dan nalatigheid door opdrachtnemer, heeft Els Leclercq toch recht op betaling van de volledige, overeengekomen opdrachtsom, inclusief vergoeding van de door haar gemaakte en eventueel nog te maken (extra) kosten. Als de betaling al heeft plaatsgevonden vindt er geen restitutie plaats.

6.3 Els Leclercq mag alleen van haar bevoegdheid tot voortijdige beëindiging gebruik maken als, ten gevolge van feiten of omstandigheden die niet aan Epona Wisdom toe te rekenen zijn en een goede uitvoering van de opdracht in de weg staan, voltooiing van de opdracht in alle redelijkheid niet van Els Leclercq verwacht kan worden. Els Leclercq behoudt in dat geval minimaal aanspraak op betaling van door haar uitgevoerde werkzaamheden tot aan het moment van voortijdige beëindiging.

 

ARTIKEL 7. VERPLICHTINGEN OPDRACHTGEVER

7.1 De opdrachtgever streeft ernaar dat het in de opdracht overeengekomen aantal deelnemers ook daadwerkelijk deelneemt aan de met Els Leclercq overeengekomen dienstverlening. Als het aantal deelnemers uiteindelijk lager blijkt dan overeengekomen dan is opdrachtgever toch gehouden tot het voldoen van de volledige opdrachtsom zoals vermeld in de offerte en/of opdrachtbevestiging zoals met Els Leclercq overeengekomen.

7.2 Als een deelnemer / klant door onvoorziene omstandigheden niet kan deelnemen dan kan deze opengevallen plaats, na vooraf overleg met en toestemming van Els Leclercq, ingevuld worden door een andere kandidaat. Als invullen van de opengevallen plaats niet mogelijk is dan wordt aan opdrachtgever toch de volledige opdrachtsom in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.

7.3 De opdrachtgever verstrekt alle benodigde informatie, documenten en gegevens die Els Leclercq nodig heeft om de opdracht volgens afspraak uit te voeren. Als Els Leclercq daarom vraagt dan verstrekt opdrachtgever aan Els Leclercq op zijn/haar locatie kosteloos een werkruimte met voldoende goede internetfaciliteiten.

7.4 Het door de opdrachtgever betrekken of inschakelen van derden bij de uitvoering van de opdracht kan alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming van Els Leclercq. 

 

ARTIKEL 8. VERPLICHTING OPDRACHTNEMER

8.1 Els Leclercq zal de door haar te leveren dienstverlening naar haar allerbeste vermogen uitvoeren. Els Leclercq heeft daarbij niet meer dan een inspanningsverplichting wat betekent dat Els Leclercq niet garant staat voor het succes en welslagen van haar dienstverlening of de vorm en mate waarin deze dienstverlening bijdraagt aan het door de opdrachtgever en/of klant gestelde doel.

 

ARTIKEL 9. TARIEVEN, KOSTEN EN PRIJZEN

9.1 In de offerte van Els Leclercq staat steeds duidelijk aangegeven welke tarieven en kosten er door Els Leclercq voor de daarin benoemde werkzaamheden in rekening zullen worden gebracht.

9.2 De prijzen in offertes, opdrachten en andere publicaties zijn exclusief BTW, exclusief van overheidswege opgelegde heffingen en exclusief andere voor de opdracht te maken of gemaakte kosten, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend verzenden administratiekosten en reiskosten, tenzij anders is aangegeven. Els Leclercq is echter een eenmanszaak met vrijstelling van Btw waardoor er geen extra btw zal aangerekend worden.

 

ARTIKEL 10. ANNULERINGSVOORWAARDEN

10.1 Als de opdracht, om redenen die niet aan Els Leclercq toe te rekenen zijn, door opdrachtgever niet wordt afgenomen op het overeengekomen tijdstip dan worden de volgende percentages van de opdrachtsom / aanschafprijs doorbelast cq. niet gecrediteerd: Individuele trainingen en coachingsessies worden steeds aangerekend, zoals ingepland.

10.2 Indien opdrachtgever voor eigen rekening en risico een hotelaccommodatie voor overnachting bespreekt ten behoeve van een door Els Leclercq georganiseerde activiteit en deze activiteit gaat onverhoopt niet door of er is sprake van verkeerde data dan berust het risico van niet kosteloos kunnen annuleren van deze accommodatie volledig bij opdrachtgever.

 

ARTIKEL 11. FACTURERING EN BETALINGSVOORWAARDEN

11.1 De kosten voor geleverde diensten door Els Leclercq worden door Els Leclercq door middel van een digitale factuur aan de opdrachtgever in rekening gebracht. Daarbij staat het Els Leclercq vrij om het hele bedrag van de opdracht in één termijn in rekening te brengen of de opdrachtsom in deeltermijnen te factureren. Ook kan worden overeengekomen dat (een gedeelte van) de opdrachtsom als voorschot wordt gefactureerd.

11.2 Betaling door opdrachtgever dient te gebeuren voor de op de factuur vermelde vervaldatum.

11.3 Na deze vervaldag is de opdrachtgever in verzuim en is zij aan Els Leclercq over het bedrag van de factuur de wettelijke rente verschuldigd, zonder dat enige ingebrekestelling is vereist. Als betaling achterwege blijft, kan de opdracht bovendien eenzijdig door Els Leclercq worden opgeschort zonder dat Els Leclercq als gevolg daarvan ten opzichte van opdrachtgever schadeplichtig wordt. Bovendien is Els Leclercq in dat geval gerechtigd de overeenkomst eenzijdig te ontbinden zonder dat rechterlijke tussenkomst benodigd is.

11.4 Bij overeengekomen periodieke betalingen is betaling vóór de vervaldatum op de (deel)factuur verplicht. Als opdrachtgever in verzuim is met betrekking tot de betaling van de deelfactuur, dan is Els Leclercq gerechtigd het volledige bedrag op te eisen.

11.5 Betaling in delen kan slechts na akkoord van en bevestiging door Els Leclercq plaatsvinden. Als de deelbetalingen niet tijdig plaatsvinden is Els Leclercq gerechtigd om de wettelijke rente in rekening te brengen over het bedrag dat te laat betaald is. 

11.6 Als door opdrachtgever gebruik gemaakt wordt van betaling via automatische incasso of creditcard dan dient opdrachtgever steeds zorg te dragen voor voldoende saldo zodat incasso of creditcardbetaling probleemloos doorgang kan vinden. Indien stornering van betaling, om welke reden dan ook, plaats vindt dan is Els Leclercq gerechtigd om daaruit voortvloeiende extra (administratie)kosten aan opdrachtgever door te belasten.

11.7 Als opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichtingen aan Els Leclercq voldoet of als de opdrachtgever op willekeurig welke andere manier tekortschiet in het nakomen van zijn verplichtingen uit hoofde van zijn overeenkomst met Els Leclercq dan is laatste gerechtigd alle incasso- en/of andere gerechtelijke of buitengerechtelijke kosten aan opdrachtgever in rekening te brengen, zulks met een minimum van 25% van de overeengekomen opdrachtsom.

 

ARTIKEL 12. AANSPRAKELIJKHEID 12.

12.1 Els Leclercq en haar medewerkers en partners zijn nimmer aansprakelijk voor enige (directe dan wel indirecte) schade welke aan opdrachtgever en/of aan de klant is toegebracht door en/of tijdens het gebruik van door en/of namens Els Leclercq geleverde dienstverlening.

12.2 Els Leclercq is nimmer aansprakelijk voor de kwaliteit of uitkomst van de door haar geleverde dienstverlening. Op Els Leclercq rust slechts een inspanningsverplichting. 

 

ARTIKEL 13. INTELLECTUEEL EIGENDOM / AUTEURSRECHT

13.1 Op alle door Els Leclercq ontwikkelde documenten en illustraties rust van rechtswege het auteursrecht. Het auteursrecht of ander intellectueel eigendomsrecht heeft betrekking op de door Els Leclercq verleende dienstverlening en op al het daarbij gebruikte cursusmateriaal.

13.2 Alles wat door Els Leclercq is ontwikkeld en/of wordt gebruikt voor de uitvoering van de opdracht is en blijft eigendom van Els Leclercq. Dat geldt ook voor de door Els Leclercq uit te brengen rapportages, verslagen en feedback. De opdrachtgever krijgt slechts het recht deze rapportages, verslagen of feedback binnen haar eigen organisatie te gebruiken. Openbaarmaking van één of meerdere van deze zaken kan alleen geschieden na vooraf verkregen schriftelijke toestemming van Els Leclercq.

 

ARTIKEL 14. GEHEIMHOUDING

14.1 Els Leclercq is gehouden tot geheimhouding van alles wat haar omtrent haar opdrachtgever is bekend geworden. Els Leclercq houdt zich aan de Wet Persoonsregistratie en zal de gegevens van haar opdrachtgever uitsluitend gebruiken voor de verwerking en administratieve afhandeling van de opdracht. De gegevens van de opdrachtgever zullen niet, tenzij daaraan zwaarwegende juridische redenen ten grondslag liggen, aan derden worden verstrekt.

 

ARTIKEL 15. BIJZONDERE BEPALINGEN

15.1 Els Leclercq behoudt zich het recht voor om deelnemers van een training of workshop die door hun gedrag of aanwezigheid het normale verloop van de workshop of training verstoren of belemmeren per direct van verdere deelname uit te sluiten. Uitsluiting zal (mogelijk achteraf) schriftelijk en gemotiveerd worden meegedeeld aan de opdrachtgever en ontslaat opdrachtgever niet van de verplichting tot betalen aan Els Leclercq van de volledige opdrachtsom.

15.2 Els Leclercq is gerechtigd om, zonder opgaaf van redenen, de locatie waar trainingen of events worden georganiseerd op enig moment te wijzigen als zij daartoe redenen heeft. Eventuele daaruit voortvloeiende kosten voor deelnemers zijn niet verhaalbaar op Els Leclercq.

15.3 Op alles wat uit hoofde van offertes of opdrachten mocht gebeuren waarin deze Algemene Voorwaarden niet voorzien is het Belgisch recht van toepassing.

15.4 In geval van geschillen doet de bevoegde Belgische rechter uitspraak.

 

ARTIKEL 16. KLACHTENPROCEDURE

16.1 Indienen van een klacht: Als de klant niet tevreden is met de geleverde diensten, kan hij of zij een klacht indienen. Klachten moeten binnen 14 dagen na het ontstaan van de reden voor de klacht schriftelijk worden ingediend bij Els Leclercqvia het emailadres: els@elsleclercq.be. De klacht moet een duidelijke omschrijving bevatten van de reden voor de klacht en relevante details zoals de datum, tijdstip en betrokken personen.

16.2 Bevestiging van de klacht: Na ontvangst van de klacht zal Els Leclercq binnen 7 dagen een ontvangstbevestiging sturen naar de klant. In deze bevestiging wordt vermeld dat de klacht in behandeling is genomen en wordt een indicatie gegeven van de termijn waarbinnen de klant een inhoudelijke reactie kan verwachten. 

16.3 Onderzoek en beoordeling: Els Leclercq zal de klacht grondig onderzoeken. Dit kan inhouden dat er aanvullende informatie wordt opgevraagd bij de klant of betrokken medewerkers. Els Leclercq streeft ernaar om binnen 21 dagen na ontvangst van de klacht een inhoudelijke reactie te geven. Als deze termijn niet haalbaar blijkt, zal Els Leclercq de klant hiervan op de hoogte stellen en een nieuwe termijn voorstellen.

16.4 Oplossing en afhandeling: Als de klacht gegrond wordt bevonden, zal Els Leclercq in overleg met de klant een passende oplossing bieden. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat er een extra coachingsessie zonder bijkomende kosten wordt aangeboden, een gedeeltelijke terugbetaling van de kosten van de betreffende sessie, of dat andere maatregelen worden genomen om de klant tevreden te stellen, zoals het toewijzen van een andere coach indien mogelijk en gewenst.

16.5 Niet eens met de oplossing: Als de klant het niet eens is met de voorgestelde oplossing, kan de klant binnen 14 dagen na ontvangst van de inhoudelijke reactie van Els Leclercq schriftelijk bezwaar aantekenen. Els Leclercq zal dit bezwaar opnieuw beoordelen en binnen 14 dagen een definitieve beslissing nemen.

16.6 Geschillen: Als het geschil niet in onderling overleg kan worden opgelost, kan de klant ervoor kiezen om het geschil voor te leggen aan een bevoegde rechter in België, zoals beschreven in deze algemene voorwaarden.

16.7 Vertrouwelijkheid: Alle klachten en de behandeling daarvan worden door Els Leclercq vertrouwelijk behandeld. De gegevens van de klant worden uitsluitend gebruikt voor de afhandeling van de klacht en worden niet aan derden verstrekt zonder uitdrukkelijke toestemming van de klant, tenzij er zwaarwegende juridische redenen voor zijn.

 

ARTIKEL 17 : PRIVACY EN GEGEVENSBESCHERMING

17.1 Verzameling van persoonsgegevens: Els Leclercq verzamelt en verwerkt persoonsgegevens van klanten voor het uitvoeren van haar coachingdiensten. Deze gegevens kunnen omvatten: naam, contactgegevens, geboortedatum, betalingsinformatie, en eventuele andere persoonlijke informatie die relevant is voor de coaching.

17.2 Doeleinden van verwerking: De verzamelde persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor de volgende doeleinden: • Het leveren van coachingdiensten en opvolging van sessies.

• Administratieve doeleinden zoals facturering en boekhouding.

• Communicatie met de klant over diensten, afspraken, en relevante updates.

• Het voldoen aan wettelijke verplichtingen.

17.3 Rechtsgrondslag voor verwerking: De verwerking van persoonsgegevens door Els Leclercq is gebaseerd op de volgende rechtsgrondslagen:

• Uitvoering van een overeenkomst: Persoonsgegevens worden verwerkt om de overeengekomen coachingdiensten te leveren.

• Wettelijke verplichting: Sommige gegevens worden verwerkt om te voldoen aan wettelijke boekhoudkundige en fiscale verplichtingen.

• Gerechtvaardigd belang: Voor activiteiten zoals het verbeteren van diensten en het onderhouden van klantrelaties, heeft Els Leclercq een gerechtvaardigd belang om persoonsgegevens te verwerken.

17.4 Bewaartermijn: Persoonsgegevens worden bewaard zolang als nodig is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld of om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Specifiek:

• Gegevens met betrekking tot coachingdiensten worden bewaard voor de duur van de coachingrelatie en tot maximaal 5 jaar daarna voor opvolging en administratieve doeleinden.

• Financiële gegevens worden bewaard gedurende de wettelijke bewaartermijn van 7 jaar.

17.5 Rechten van betrokkenen: Klanten hebben de volgende rechten met betrekking tot hun persoonsgegevens:

• Recht op inzage: Klanten kunnen te allen tijde verzoeken om inzage in de persoonsgegevens die Epona Wisdom van hen verwerkt.

• Recht op rectificatie: Klanten kunnen verzoeken om correctie van onjuiste of onvolledige persoonsgegevens.

• Recht op verwijdering: Klanten kunnen verzoeken om verwijdering van hun persoonsgegevens, tenzij Epona Wisdom wettelijk verplicht is deze te bewaren.

• Recht op beperking van de verwerking: Klanten kunnen verzoeken om beperking van de verwerking van hun persoonsgegevens in bepaalde situaties. 

• Recht op gegevensoverdraagbaarheid: Klanten kunnen verzoeken om hun persoonsgegevens in een gestructureerd, gangbaar en machineleesbaar formaat te ontvangen en deze gegevens over te dragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke.

• Recht van bezwaar: Klanten kunnen bezwaar maken tegen de verwerking van hun persoonsgegevens op grond van gerechtvaardigd belang.

17.6 Beveiliging van gegevens: Els Leclercq neemt passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik, onbevoegde toegang, openbaarmaking en wijziging. Dit omvat onder andere het gebruik van versleutelingstechnieken, beveiligde opslag en strikte toegangscontrole.

17.7 Delen van gegevens met derden: Persoonsgegevens worden niet gedeeld met derden zonder uitdrukkelijke toestemming van de klant, tenzij dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. In gevallen waarin derden worden ingeschakeld, zorgt Els Leclercq ervoor dat deze derden voldoen aan de GDPR.

17.8 Klachten: Als een klant van mening is dat zijn of haar rechten met betrekking tot persoonsgegevens zijn geschonden, kan een klacht worden ingediend bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.

17.9 Wijzigingen in het privacybeleid: Els Leclercq behoudt zich het recht voor om dit privacybeleid te wijzigen. Wijzigingen worden bekendgemaakt via de website van Els Leclercq en, waar relevant, via directe communicatie met de klant. 

 

ARTIKEL 18 : FORCE MAJEURE

18.1. Wij zijn niet aansprakelijk of zullen niet in breuk met deze overeenkomst geacht worden indien er zich een vertraging in uitvoering voordoet of een mislukking om onze verplichten tegemoet te komen die te wijten zijn aan een oorzaak buiten onze redelijke controle. Onder voorbehoud van de algemeenheid van het voorgaande zal het onderstaande aanschouwd worden als oorzaken buiten onze redelijke controle:

18.1.1. Natuurramp, explosie, overstroming, storm, brand, ongeval of terroristische daad.

18.1.2. Oorlog of oorlogsdreiging, sabotage, opstand, openbare verstoring of vordering.

18.1.3. Wettelijke restricties, regulaties, plaatselijke verordeningen, verboden of bepalingen van welke aard dan ook van de kant van eender welke overheid of locale autoriteit.

18.1.4. Import of export regulaties of embargo’s.

18.1.5. Stakingen, uitsluitingen of andere industriële acties of marktgeschillen (zowel bedienden van ons als van derden bevattend).

18.1.6. Energiepanne of machinedefect.

 

bottom of page